Tejproteinnel formáld gyönyörűvé a tested!

Ha a protein szót hallod, véletlenül sem a gyúrósok jussanak eszedbe. Ha ízlésesen tónusos (és nem feltétlenül „csupaizom”) testet szeretnél, ugyanúgy dolgod van a fehérjékkel. Ez alkalommal a tejben található értékes proteintípusokról mesélünk, és elmondjuk, hogyan válik belőlük feszes popsi és kockahas.

 bigstock-fresh-dairy-products-milk-ch-114222653.jpg

A protein szó hallatán ma már kevesen gondolják, hogy csak a body builder-eknek és fitnesz-világbajnokoknak lenne rá szükségük. Sokan tudják, hogy a protein (azaz fehérje) egy természetes molekula; és nem egy gyúrósóknak, laboratóriumban fejlesztett műrettenet. Rengeteg élelmiszerünkben megtalálható természetes formában, és valóban ajánlott a fehérjével dúsított élelmiszerek fogyasztása bármilyen hobby szintű sporttevékenységhez is. Persze csak akkor, ha tónusos testre vágysz, izmosodni szeretnél, esetleg súlyfeleslegtől szeretnél megszabadulni.

A fehérje témacsoporton belül most a tejben és a tejtermékekben található fehérjékkel foglalkozunk; bemutatjuk, mit is tudnak, miért érdemes enni, illetve inni őket.

S hogy miért épp a tejfehérjékkel foglalkozunk? Mert a világ legnagyobb részén könnyen elérhető élelmiszerek a tej és tejtermékek, és az egyik legértékesebb állati eredetű fehérje források.

Komplett fehérjék
Az első tény, hogy a tej-és tejtermékekben található fehérjék a komplett, azaz teljes értékű fehérjék csoportjába tartoznak. Ez azt jelenti, hogy az összes –22 féle – aminosav megtalálható bennük, mégpedig a szervezetünk számára megfelelő arányban. A testünk ezeket az aminosavakat, nem képes előállítani, sem elraktározni, ami azt jelenti, hogy minden nap táplálékkal kell bevinni.

Mire kellenek a fehérjék?
A fehérjék építik fel az izmokat, a kötőszöveteket, az inakat, a csontokat, a hajat és körmöt, nélkülözhetetlenek az életfolyamatok fenntartásában, részt vesznek a hormon és az immunrendszer működésében ill. szabályozásában.
Egy aktív, sportoló ember számára a hétköznapokban azért fontos a proteinbevitel, mert segít az izommunkát és az izomnövekedést, valamint az izomregenerálódást.  Emellett hosszú ideig laktat, mert lassabban emeli a vércukorszintet, mint a szénhidrát. Növeli az állóképességet és az erőétet. Egyszóval igazi "szupertápanyag" egy aktív, sportos élethez!

Kazein és tejsavófehérje
A tej többféle fehérjetípust tartalmaz. A tejfehérjék 80%-a kazein, 20%-a tejsavófehérje. 

Nézzük először a kazeint. A legértékesebb teljes értékű fehérjék közé tartozik. A sportolók szemszögéből nézve azért fontos, mert nagy mennyiségben tartalmazza azokat az aminosavakat, amelyek segítik az izomtömeg növekedését és a regenerációját. Ezt a fehérjét, -mivel lassabban emésztődik, mint más fehérje-, főleg edzés után vagy lefekvés előtt érdemes fogyasztani. Nem energiaforrásként szolgál, mint a tejsavó, hanem az izomnövekedésben vesz részt, ami éjszaka, alvás közben történik.

A másik típusú protein a tejsavófehérje, ami az egyik legjobb fehérjeforrás a sportolók számára, akár természetes, akár táplálékkiegészítő formában. Hogy mit tud? Az emberi szerezet számára a magas arányban tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, emellett könnyen emészthető, gyorsan felszívódik, így magas intenzitású edzések során energiaforrásként szolgál.. Közvetlenül testmozgás után nagyon ajánlott tejsavófehérjét fogyasztani, a fehérjék abszolút „legje”.

Mindkét fehérjetípus természetes formában megtalálható a tejben és tejtermékekben; a speciális táplálékkiegészítők inkább profi, versenysportolók számára ajánlottak.

Kell-e nekem ennél több protein?
Ezt magadnak kell kiszámolnod.  Átlagos, fizikailag kevésbé aktív életvitel mellett napi 0,8-1 gramm proteinre van szükség testsúly-kilogrammonként (pl. egy 60 kilós hölgynél 48-60 gramm, egy 90 kilós férfinál 72-90 gramm). Ha heti egy vagy több alkalommal sportolsz, a fehérjeszükséglet is arányosan nő, rendszeres, napi edzés mellett akár megduplázódhat.

Ha fogyni szeretnél, akkor is egyél proteint
A fenti állítás igaz, és az eddig elmondottak alapján érthető is. A fogyókúrázóknak is nagy előny,  hogy  a tejfehérje hosszú ideig kitolja az éhségérzetet, sőt az anyagcserét gyorsítja, így segítve a fogyást.

Összegezve a fentieket, a tejfehérjék könnyen elérhető "szupertápanyagok" aktív életmód, sportos életvitel és fogyókúra esetén is! Számolj és tedd mérlegre a Te igényed és jelenlegi fehérjebeviteled, és dolgozz meg egy gyönyörű, tónusos testért!

A bejegyzés trackback címe:

http://fitprotein.blog.hu/api/trackback/id/tr4913931774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A FitProtein blogról

Rendszeresen sportolsz, tudatosan táplálkozol, esetleg odafigyelsz a súlyodra? Ha igen, akkor itt a helyed! Tudj meg mindent a proteinről, a kiegyensúlyozott diétákról, és az aktív életről!

Facebook oldaldoboz